Kbely – Hradec 3:9
Ve čtvrtek 9. června 2016 se odehrál poslední zápas sezóny starších žáků v roce 2015/2016. Hradec požádal o předehrávku ze soboty a tak jsme se celkem těšili na poslední mač sezóny. Respektive pokud mohu hovořit sám za sebe, i zmrzliny na oslavu jsem měl v plánu. Poslední zápas měl být takovým shrnutím všeho, co jsme s Vaškem chtěli do hráčů dostat a pochopitelně, měl být vítězný!
Rozcvička
Činnost trenéra je různorodá a jednou z nich je příprava týmu na zápas. Každý trenér má k poradám jiný přístup, ale všichni mají shodný úkol. Naladit tým do optimální polohy motivační úrovně optimální pro výkon. V případě nízkého nabuzení, nízké motivační aktivity, je hráč utlumený, v jeho podvědomí se usídlí úzkost až strach nejen z výkonu, ale i ze soupeře. Příliš velký respekt pak vyvolává poraženecké emoce, které jsou nositelem výroků jako například: Stejně prohrajeme; Na ně nemáme; To bude zase ostuda a podobně. Na přiloženém obrázku níže je tento stav umístěný do motivační zóny jedna.
Graf znázorňující optumální stav motivace v zápase
Druhá zóna je optimální připravenost na výkon. Můj trenér vždy říkával: „musíte se zdravě nasrat“ a podle mého to zcela vystihuje stav hráče v zápase. Měl by být důrazný, nebojácný, aktivní, dravý po vítězství, ale také zároveň by měl pod tlakem jednat s chladnou hlavou, být trpělivý po celý zápas a zodpovědný ve svěřených úkolech. V neposlední řadě je na křivce vidět, co se stane, pokud svou motivaci přeženeme, pokud trenér (případně sami hráči) nabudí své svěřence příliš emočně s přehnanou výkonnostní ambicí. Hráč se pak dostane do zóny tři. Výsledek je pokles výkonu v tom smyslu, že jsou hráči do všeho hrrr, ve své horlivosti dělají technické chyby, jsou nekoncentrovaní, protože jsou natolik nabuzeni, že se mnohem častěji dopouštějí faulů také proto, že mají tak říkajíc „rudo před očima“.
Každý hráč má optimální úroveň trochu jinde a sjednotit to není lehké. Starší žáci jsou ve své podstatě stále děti, které se svou mentalitou již blíží dospělosti. Udržet pozornost je sice jednodušší než u mladších dětí, ale emoce mohou ovlivnit výkon mnohem více, protože nad hrou hráč začíná více přemýšlet. U kontroverzních verdiktů rozhodčích začínají argumentovat, což je pro tým ne vždy výhodné. Nicméně ta sportovně emoční křivka odpovídá vědeckým výzkumům a je všeobecně platná pro všechny hráče a hráčky jak v kolektivních, tak i u individuálních sportů.
Branky dala Anet, Jonáš, který si prožil svůj debut za starší žáky a Tomáš Kroupa. Myslím, že jsme schopní dát branek mnohem víc, ale chybí nám zkušenost jak se zachovat v okamžiku, když jsem v kruhu a mám míček na hokejce. Zatím mi to přijde, že je hráč ve stresu a zná jediné. Ránu. Přitom tyto situace je potřeba řešit mnohem variabilněji.
Chtěl bych poděkovat všem za odehrané zápasy v letošní sezóně, ve které jsme se sice umístili na chvostu tabulky, ale s ohledem na složení týmu to považuji za velmi dobrý výkon. Děkuji klukům z HC Hostivař za přístup v zápasech, za oporu. Já na tuto spolupráci budu velmi rád vzpomínat.